Search
Close this search box.

تفاوت تیغ و ژیلت چیست؟ + مزایا، معایب و تاریخچه استفاده آن

تاریخچه اصلاح سر و صورت به هزاران هزار سال پیش باز می‌گردد. برای اولین بار انسان های نخستین جهت جلوگیری از یخ زدگی پوست خود، اقدام به اصلاح صورت خود با سنگ های تیز کردند
تفاون تیغ و ژیلت چیست؟

تاریخچه اصلاح سر و صورت به هزاران هزار سال پیش باز می‌گردد. برای اولین بار انسان های نخستین جهت جلوگیری از یخ زدگی پوست خود، اقدام به اصلاح صورت خود با سنگ های تیز کردند. اصلاح صورت حتی در ارتش‌های روم و مصر باستان نیز رواج خاصی داشت؛ آن‌ها اعتقاد داشتند وجود ریش بلند در صورت جنگجو ها یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود. با شکل‌گیری انقلاب صنعتی، تولید تیغ‌های دسته‌دار رواج یافت و امروزه شاهد حضور انواع تیغ اصلاح مردانه و زنانه مختلف در بازار هستیم. با وجود تیغ‌های گوناگون در بازار ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که فرق بین تیغ و ژیلت چیست؟ در این مقاله از اسکارد قصد داریم تا به طور کامل به بررسی تفاوت‌های رایج میان تیغ و ژیلت بپردازیم.

تاریخچه استفاده از تیغ و ژیلت

برای بیشتر آشنا شدن با تاریخچه استفاده از تیغ‌ها نیاز است تا تقریبا به 3000 سال پیش بازگردیم، برای اولین‌بار در مصر باستان، از یک جسم تیز برای اصلاح سر و صورت استفاده می‌شد. بسیاری بر این باورند که مصریان از مس تیز برای اصلاح صورت استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، تیغ‌های جدیدتر و ایمن تولید شدند و توانستند در مدتی کوتاه جای خود را در میان جوامع باز کنند.

در 1895 میلادی فردی به نام کینگ کمپ ژیلت، به فکر اختراع خودتراش جدیدی افتاد که پس از هر بار کند شدن، بتوان تیغ آن را تعویض کرد.. ژیلت به مدت 7 سال بر روی ایده خود کار کرد و در سال 1902 توانست محصول جدیدش را به بازار عرضه کند. پس از مدتی کوتاه، این محصول به سراسر دنیا ارسال شد و توانست محبوبیت بسیار بالایی برای خود دست و پا کند.

ژیلت چیست؟

ژیلت چیست؟

اوایل دهه 60، تولید و استفاده از تیغ‌های کارتریجی بسیار رایج شد. تیغ‌های کارتریج دارد برخلاف تیغ‌های ایمن که تنها از یک جزء تشکیل شده‌اند، دارای 5 تیغ بر روی یکدیگر هستند. نکته بسیار جالبی که در مورد تیغ‌های ژیلت وجود دارد این است که شما می‌توانید پس از چندبار اصلاح، اقدام به تعویض سر تیغ مورد نظر کنید.

فواید اصلاح صورت با ژیلت

مزایای استفاده از ژیلت، تنها به داشتن 5 تیغ بر روی یکدیگر و ایجاد حس بهتر برای فرد اصلاح کننده خلاصه نمی‌شود. تیغ‌های کارتریجی (ژیلت) به دلیل داشتن دو یا چند صابون اصلاح و تیغ های بسیار ظریف از بروز آسیب‌هایی مانند: برش پوست، خارش، قرمز شدن و… جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از ژیلت می‌توان به اصلاح سریع صورت اشاره کرد.

معایب استفاده از ژیلت

ژیلت هم مانند سایر اختراعات، در کنار داشتن مزایای بی‌شمار، معایبی نیز دارد. استفاده از تیغ دو لبه یا تیغ ایمن بر روی صورت، می‌تواند باعث کشیدگی صورت شود. ژیلت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ تیغ‌های کارتریجی با داشتن 5 تیغ روی یکدیگر می‌توانند فشار بیشتری نسبت به تیغ های معمولی به پوست صورت وارد کنند.

تیغ ایمن چیست؟

تیغ ایمن یا یک‌بار مصرف، خودتراش‌هایی هستند که از یک تیغ ایمن تیز و یک دسته پلاستیکی یا فلزی ساخته شده‌اند. امروزه تیغ‌های ایمن به طور گسترده‌ای در جهان تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر دلایل فراگیر شدن این نوع از تیغ ها در میان جوامع، عدم نیاز به مراجعه به آرایشگر برای اصلاح ریش می‌باشد و هر فرد می‌تواند با داشتن یک تیغ ایمن و خمیر ریش، صورت خود را اصلاح کند.

مزایای استفاده از تیغ صورت ایمن

مزایای استفاده از تیغ ایمن

تیغ ایمن با داشتن دو لبه تیز خود می‌تواند یک لایه‌برداری بسیار لذت‌بخش را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین بر خلاف ژیلت که باعث فشار بیشتر به پوست می‌شود، تیغ های ایمن تحریک پذیری بسیاری کمتری برای پوست دارند. یکی دیگر از مزایای استفاده از تیغ ایمن، یکبار مصرف بودن آن‌ها می‌باشد و نیاز است تا برای هر اصلاح از یک تیغ جدید استفاده شود.

معایب استفاده از تیغ ایمن

بزرگترین مشکل استفاده از تیغ ایمن را می‌توان ایمن نبودن آن دانست! ممکن است استفاده از تیغ ایمن باعث بریدگی و خراش پوست شما شود و تا مدت‌ها جای آن روی پوست شما بماند.

تفاوت قیمت تیغ و ژیلت چقدر است؟

با توجه به جدیدتر بودن ژیلت، طبیعی است که قیمت بالاتری نسبت به تیغ‌های ایمن داشته باشد؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شما با خرید یک تیغ ژیلت در حقیقت 5 تیغ دریافت می‌کنید و می‌توانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید.

به طور کلی خرید ژیلت نسبت به تیغ‌های ایمن به صرفه‌تر می‌باشد. برخی از افراد اما دو تا سه بار در هفته اقدام به اصلاح صورت خود می‌کنند که در این صورت پیشنهاد می‌شود از تیغ‌های ایمن به جای ژیلت استفاده کنند.

تفاوت قیمت تیغ و ژیلت چقدر است؟

جمع بندی

بسیاری از افراد هنوز از تیغ‌های قدیمی برای اصلاح صورت خود استفاده می‌کنند و آن را به ژیلت ترجیح می‌دهند؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از ژیلت‌ها می‌تواند باعث تسریع روند اصلاح صورت شما شود و از حوادثی مانند برش، زخم، و التهاب صورت شما جلوگیری کند. اسکارد عرضه کننده انواع تیغ کارتی، تیغ بگ و تیغ وکیوم می‌باشد و شما می‌توانید با خرید آن‌ها، صورت خود را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *