Search
Close this search box.

تفاوت نخ دندان معمولی با نخ ارتودنسی + مزایای استفاده از آن

رعایت کردن برخی نکات در زمینه تمیز نگه داشتن دندان می‌تواند باعث شود تا مراجعه کمتری به دندانپزشکی داشته باشیم
تفاوت نخ دندانپزشکی با نخ ارتودنسی

رعایت کردن برخی نکات در زمینه تمیز نگه داشتن دندان می‌تواند باعث شود تا مراجعه کمتری به دندانپزشکی داشته باشیم. استفاده از نخ دندان پس از مسواک زدن را می‌توان تکمیل‌کننده فرایند پاکسازی دندان دانست. مسواک مورد استفاده ما هرچقدر هم که دارای برس قدرتمند باشد، باز هم نمی‌تواند مانند نخ دندان به پاکسازی فضای بین دندان‌های ما کمک کند. از سوی دیگر، افرادی هم هستند که به دلایلی نمی‌توانند از نخ دندان معمولی استفاده کنند و نیاز است تا با تهیه نخ دندان ارتودنسی، فواصل بین دندانی خود را تمیز کنند. در این مقاله از اسکارد قصد داریم تا به مهم‌ترین تفاوت‌های نخ دندان معمولی با ارتودنسی بپردازیم.

نخ دندان ارتودنسی چیست؟

استفاده از بریس ثابت در زمان ارتودنسی ممکن است مشکلاتی را برای شما به ارمغان آورد؛ از جمله این مشکلات می‌توان به گیر کردن مواد غذایی در بین سیم‌های ارتودنسی اشاره کرد. نخ دندان ارتودنسی از چندین بخش مختلف تهیه شده و به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی آن را میان براکت‌ها جا به جا کرده و دندان‌های خود را تمیز کنید.

تفاوت نخ ارتودنسی با نخ دندان معمولی

شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت نخ دندان ارتودنسی با نخ دندان معمولی را نوع سطح تماس آن با دندان دانست. نخ‌ دندان ارتودنسی به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، می‌تواند عملکرد به مراتب بهتری در تمیز کردن بخش‌های غیر قابل دسترس داشته باشد. همچنین استفاده از موم، باعث جلوگیری از رسیدن آسیب به سیم‌های ارتودنسی می‌شود.

انواع نخ دندان ارتودنسی

انواع نخ دندان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای رفع مشکلات مربوط به ساختار دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مهم‌تر از آن، نحوه نگهداری از سیم‌های ارتودنسی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برای داشتن دندان‌های سالم در زمان ارتودنسی، نیاز است تا از یک نخ دندان مناسب برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع نخ دندان ارتودنسی آشنا کنیم.

نخ دندان سوپر فلاس

اگر شما هم از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا برای خود یک نخ دندان سوپر فلاس تهیه کنید. نخ سوپر فلاس به دلیل داشتن یک جسم پلاستیکی در نوک خود، باعث می‌شود تا بتوانید آن را به راحتی در میان دندان‌های خود حرکت دهید. قسمت دوم تشکیل‌دهنده این نخ، متریالی حجیم است که شباهت بسیار زیادی به کاموا دارد و باعث بهتر تمیز شدن دندان‌های شما می‌شود.

نخ دندان موم‌دار

یکی دیگر از نخ دندان‌های رایج در بازار، نخ دندان موم‌دار می‌باشد. رشته‌های نازک این نخ با یک لایه موم پوشیده شده که به دلیل سفت بودن فلز مورد استفاده در بریس ارتودنسی، به بیماران پیشنهاد می‌شود تا برای پاکسازی هرچه بهتر دندان خود از نخ دندان موم‌دار استفاده کنند.

 نخ دندان آبی واترپیک

تمیز کردن دندان با استفاده از نخ دندان آبی واترپیک، یک روش پرهزینه می‌باشد؛ اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده از این روش می‌تواند دندان‌های شما را به بهترین شکل ممکن تمیز کند. برخی از دندانپزشکان استفاده از این نخ دندان را تنها روش برای مراقبت از سیم‌های بریس می‌دانند.

انواع نخ دندان معمولی

گیر کردن غذا در بین دندان‌ها ممکن است برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل باشد. حال تصور کنید به دلیل استفاده از نخ دندان بی‌کیفیت، مجبور باشید بارها و بارها نخ‌کشی را میان دندان‌های خود تکرار کنید. داشتن اطلاعات کافی درباره انواع نخ دندان به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان خرید نخ دندان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع نخ دندان معمولی

 نخ دندان آلومینت

نخ دندان آلومینت اسکارد با حرکت راحت در میان فواصل دندانی بسیار فشرده و داشتن موم بسیار محکم، باعث پاکسازی هرچه بهتر فضای بین دندان‌های شما می‌شود. این نخ دندان، با داشتن خوشبوکننده دندان می‌تواند حس مناسبی را به شما بعد از نخ‌کشی دندان منتقل کند.

نخ دندان زغالی

نخ دندان ذغالی اسکارد با استفاده از کربن فعال و موم بسیار مقاوم، می‌تواند فواصل بین دندان‌های شما را از رسوب و رنگ‌دانه‌های موجود پاکسازی کند. لازم به ذکر است که بعد از استفاده از نخ دندان ذغالی اسکارد، هیچ‌گونه اثری از سیاهی روی دندان یا انگشتان شما نخواهد ماند.

نخ دندان تفلون

نخ دندان تفلون اسکارد، می‌تواند با داشتن جنس بسیار محکم خود باعث از بین رفتن هرچه بهتر پلاک های دندانی شود و نهایت پاکیزگی را برای دندان‌های شما به ارمغان آورد. همچنین شما می‌توانید از این نخ دندان در فواصل‌ دندانی بسیار فشرده نیز استفاده کنید.

مزایای استفاده از نخ دندان

نخ دندان علاوه بر تاثیر بسیار زیاد بر زیبایی دندان‌های ما، مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم:

پاکسازی پلاک دندانی

برخی اوقات ممکن است متوجه شده باشید که یک لایه بی‌رنگ به دندان‌هایتان چسبیده است. این لایه بی‌رنگ، دقیقا همان باکتری یا پلاک دندانی است. پلاک دندانی تنها بر روی دندان‌ها نقش نمی‌بندد و ممکن است لابه‌لای دندان‌های شما نیز وجود داشته باشد. برای پاکسازی هرچه بهتر آن، پیشنهاد می‌شود تا هرشب از نخ دندان استفاده کنید.

کاهش بوی بد دهان

مسواک زدن تنها راه حل برای رفع بود بد دهان نیست. ممکن است برخی اوقات ذرات غذا در لابه‌لای دندان‌های شما گیر کرده و باعث ایجاد بوی بد در دهان شما شود؛ در این صورت تنها راه حل برای خارج کردن غذا از میان دندان‌ها، استفاده از نخ دندان مناسب می‌باشد.

مزایای استفاده از نخ دندان

کاهش احتمال التهاب لثه

وجود برخی از باکتری های موجود در اطراف دندان، ممکن است باعث ایجاد التهاب در لثه شما شود. برای کم کردن این احتمال نیاز است تا هر روز بعد از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنید.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

وجود باکتری در دهان، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد قلب داشته باشد. باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند از طریق خون، عملکرد قلب را با مشکل مواجه کنند و باعث بروز بیماری‌های قلبی شوند؛ به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

جمع بندی

خرید نخ دندان مناسب، می‌تواند سلامت دندان‌های شما را در بلند مدت تضمین کند. در این مقاله از اسکارد سعی کردیم تا به مهم‌ترین تفاوت‌های میان نخ دندان ارتودنسی با معمولی بپردازیم. اسکارد تولیدکننده انواع لوازم بهداشتی و مراقبت فردی می‌باشد که توانسته با تکیه بر دانش خود در این زمینه، جایگاه خود را در بازار به دست آورد. در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *